لوگو تعمیرگاه خودرو سورنا

روشن شدن چراغ چک خودرو چه دلایلی میتواند داشته باشد؟

روشن شدن چراغ چک خودرو چه دلایلی میتواند داشته باشد؟
روشن شدن چراغ چک خودرو چه دلایلی میتواند داشته باشد؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

روشن شدن چراغ چک خودرو (Turning on the check engine light) می تواند بنا به دلایل مختلف و متعددی باشد. معمولا چراغ چک به رانندگان هشدار می دهد که در سیستم برق و یا سوخت و انرژی ماشین، مشکلی وجود دارد. در صورتی که نسبت به این چراغ و هشدارهایی که در این زمینه می دهد، بی اهمیت باشید، امکان آن وجود دارد که خرابی ماشین بیشتر شده و هزینه های بیشتری را در پی داشته باشد. به همین دلیل است که توصیه می کنیم تا بدانید که دلایل روشن شدن این چراغ چیست و چگونه باید آن را برطرف کنید.

ممکن است بپرسید با چراغ چک روشن تا چند کیلومتر می توان رانندگی کرد؟ به دلیل اینکه هر کد خطا دارای سطح شدت خاصی است، پیش بینی اینکه با چراغ هشدار روشن چند کیلومتر می توانید رانندگی کنید دشوار است. مطمئن ترین شرط این است که کد را در اسرع وقت توسط مکانیک رمزگشایی کنید. کد مشکل خودرو شامل یک سری حروف الفبا و عدد است که با مشکل خودروی شما مطابقت دارد. این کدها هر چیزی را از یک مشکل جزئی تا یک مشکل اصلی را نشان می دهند. با ما همراه باشید تا تمامی نکات در این باره را بیاموزید.

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

دلایل مختلفی وجود دارد که سبب روشن شدن چراغ چک خودرو می شود. این دلایل می توانند در چند بخش مختلف و متنوع طبقه بندی شوند. معمولا بیشترین مشکلات نیز مربوط به سیستم برق رسانی می شود که اهمیت زیادی دارد و لازم است تا به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند.

این روزها هزینه‌های تعمیر خودرو و قطعات آن بسیار بالا است بنابراین بهتر است هر از گاهی ماشین را به جهت عیب یابی کامل خودرو به تعمیرکار نشان دهید تا از هزینه‌های سنگین وسیله نقلیه جلوگیری شود. برای عیب یابی کامل خودرو در این باره یا ما همراه باشید. عیب یابی کامل خودرو روشی است که وضعیت سلامت خودرو را بررسی و تجزیه و تحلیل می کند.

خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن می تواند میزان اکسیژن وارد شده به موتور را تنظیم کند. این مقدار اکسیژن باید در هر ثانیه به طور دقیق اندازه گیری شود تا میزان سوخت رسانی به موتور به درستی انجام شود. در صورتی که سنسور اکسیژن دچار اختلال شود و یا به طور کامل از کار بیفتد، چراغ چک خودرو نیز روشن خواهد شد.

خرابی شمع و وایرها

مورد بعدی که می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد، در خصوص خراب شدن شمع ها و وایرها است. شمع ها و وایرها در حقیقت انرژی الکتریکی باتری را برای احتراق سوخت فراهم کرده و تنظیم می کنند. اگر وایرها نیروی باتری را به درستی نرسانند و یا اگر شمع ها به درستی جرقه نزنند، موتور نیز به درستی کار نخواهد کرد و همین موضوع سبب روشن شدن چراغ چک خودرو می شود.

خرابی باتری

گاهی اوقات ضعیف بودن باتری و گاهی اوقات خرابی باتری باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می شود. این موضوع را می توانید با کمک یک باتری ساز رفع و رجوع کنید و همچنین می توانید اگر نیاز به عوض کردن باتری بود، اقدام به این کار نمایید تا بقیه سیستم های برق خودرو دچار مشکل نشوند.

خرابی ترموستات

قطعه بعدی که ممکن است بتواند چراغ چک خودرو را روشن کند، ترموستات می شود. ترموستات در حقیقت مربوط به زمانی می شود که قصد داشته باشید تا از بخاری ماشین استفاده کنید. با این وجود این قطعه می تواند در تنظیم دمای رادیاتور نیز تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. به همین جهت بهتر است بگوییم که اگر ترموستات دچار خرابی شود، احتمال روشن شدن چراغ چک نیز زیاد خواهد بود.

خرابی سیم کشی

خرابی سیم کشی

سیم کشی های برق خودرو از جمله مهم ترین قسمت هایی هستند که در عین حال نیز بسیار حساس می باشند. در صورتی که هرگونه مشکلی در بخش برق خودرو و سیم کشی های آن بروز پیدا کند، چراغ چک خودرو فورا روشن می شود. اگر به مسئله خرابی سیم کشی ها رسیدگی نشود، ممکن است خودرو دچار آتش سوزی نیز شود. بنابراین در اولین فرصت ممکن سعی کنید تا سیم کشی های برق خودرو را بررسی کرده و به درستی آن ها را تعمیر کنید.

بهترین کار آن است که از یک برقکار خودرو بخواهید خودروی شما را وارسی کند و در صورتی که روشن شدن چراغ چک خودرو شما مربوط به این قضیه می شود، آن را به سرعت برطرف نمایید.

خراب شدن کوئل

یکی دیگر از قطعاتی که برای جرقه زدن شمع ها می تواند اهمیت داشته باشد، کوئل ماشین است. کوئل ماشین برق را از باتری گرفته، آن را تقویت می کند و از طریق وایرها این نیروی تقویت شده را به شمع ها می رساند. اگر کوئل ماشین نیز خراب شود، می تواند سبب روشن شدن چراغ چک ماشین شود.

جمع بندی

متوجه شدید که دلایل مختلفی برای روشن شدن چراغ چک خودرو وجود دارد و بسیاری از این دلایل شامل خرابی سنسور اکسیژن، وجود مشکل در شمع و وایرها، مشکل در باتری، خرابی ترموستات و همچنین نصب نامناسب دزدگیر و… می شوند. برای عیب یابی صحیح و درست باید به این موضوع توجه داشته باشید که پیدا کردن یک تعمیرکار مناسب می تواند جزو الویت های اولیه شما باشد. تعمیرگاه خودروهای لوکس می تواند عیب یابی کامل خودرو شما را انجام دهد و به همین ترتیب می توانید پیش از خرابی دیگر قطعات خودرو، جلو این اتفاقات را بگیرید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می‌خوانید
مقالات مشابه