لوگو تعمیرگاه خودرو سورنا

صداهای غیر عادی موتور خودرو از چیست؟

صداهای غیر عادی موتور خودرو از چیست؟
صداهای غیر عادی موتور خودرو از چیست؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

موتور را می شود به عنوان قلب خودرو معرفی کرد. مراقبت از این بخش اتومبیل بسیار مهم است و تاثیر زیادی در عمر مفید خودرو دارد. گاهی اوقات ممکن است که متوجه صداهای غیر عادی موتور خودرو (Abnormal car engine sounds)  بشوید. با اینکه اغلب این صداها چندان مهم نیستند، اما باید اول آن‌ها رو بررسی کنید و با شناخت عوامل از آسیب‌های جدی بعدی به خودرو جلوگیری کنید.

صداهای غیر عادی موتور خودرو از جمله صداهایی است که می تواند برای رانندگان آماتور کمی ترسناک و برای رانندگان باتجربه، نشانگر یک دردسر باشد. برای آن که بتوانید مشکلات مربوط به این صداها را در کوتاه ترین زمان ممکن پیدا کنید، در این مطلب سعی کرده ایم که به رایج ترین صداهایی که غیر عادی بوده و از موتور خودرو شنیده می شوند، بپردازیم. معمولا بردن خودرو به تعمیرگاه خودروهای لوکس می تواند به شما کمک کند تا خودروی خود را از هر نوعی که باشد، به درستی تعمیر کرده و نیازی به صرف هزینه های زیاد نداشته باشید.

دلایل صداهای غیر عادی موتور خودرو

دلایل صداهای غیر عادی موتور خودرو

اینکه صداهای غیر عادی موتور خودرو خود را در شرایط و موقعیت های مختلفی بشنوید، ممکن است کمی سبب نگرانی و تعجب شما شود. با این وجود اگر بدانید که رایج ترین دلایل این موضوع مربوط به چه چیزی می شوند، می توانید هرچه ساده تر و بهتر در این خصوص اقدام کرده و پیش از آن که موتور خودرو به طور کلی دچار خرابی شود، جلوی آن را بگیرید.

آسیب دیدن تسمه

اولین دلیل که می تواند سر و صدای زیادی را نیز به وجود بیاورد، مربوط به آسیب دیدن، پوسیدگی، پارگی و یا حتی در رفتگی تسمه ها شود. به طور کلی هر کدام از این مشکلات رخ داده باشد، لازم است تا تسمه پوسیده شده عوض شود.

آسیب دیدن درب رادیاتور

درب رادیاتور یکی دیگر از قسمت هایی است که می تواند سبب بروز صداهای نامتعارف از داخل موتور خودرو شود. معمولا آسیب دیدن رادیاتور و یا درب رادیاتور به دلیل خرابی تسمه است و به همین دلیل نیز می باشد که با عوض کردن تسمه لازم است تا درب رادیاتور آب را نیز عوض کنید. اگر درب رادیاتور آسیب دیده باشد، حتی چند لحظه پس از خاموش کردن موتور خودرو، باز هم صداهای غیر عادی موتور خودرو را خواهید شنید.

خرابی یاتاقان

یاتاقان زدن ماشین که در پی خرابی یاتاقان ها بروز پیدا می کند نیز بسیار مهم است و از جمله دلایل صداهای غیر عادی موتور خودرو می باشد. یاتاقان ها قسمتی از بخش های داخلی خودرو هستند که در ارتباط با میل لنگ می توانند موتور را به حرکت درآورند.

غالبا از جمله مهم ترین دلایلی که سبب یاتاقان زدن ماشین می شود، می توان به عدم روانکاری درست خودرو و همچنین نداشتن روغن موتور کافی اشاره کرد.

عدم خروج درست دود

دودی که ناشی از احتراق است باید به طور کامل از موتور خارج شود. در غیر این صورت ممکن است دود به داخل موتور برگشته و همین موضوع باعث خفگی موتور شود. خفه شدن موتور و نداشتن احتراق کامل می تواند سبب شنیده شدن صداهای غیر عادی از داخل موتور شود که بسیار نیز مهم است و نباید نادیده گرفته شود.

خرابی زنجیر تایم یا تسمه تایم

برخی از خودروها همچون زانتیا دارای زنجیر تایم و بسیاری از ماشین های ایرانی دیگر دارای تسمه تایم هستند. خرابی و یا در رفتگی این زنجیرها و تسمه ها نیز می تواند باعث شود که صداهای عجیبی را از داخل موتور خودرو بشنوید. معمولا اگر به سرعت به این صداها واکنش نشان ندهید،

موتور خودرو در عرض کمتر از مسافت 200 الی 500 موتور دچار خرابی های سختی خواهد شد و نیاز به تعمیر موتور اساسی پیدا می کنید. اصلی ترین قطعه خودرو موتور آن است. پس اگر موتور مشکل داشته باشد کل ماشین دچار مشکل می‌شود و از کار می‌افتد. علاوه بر این موتور یکی از پیچیده‌ترین قطعات خودرو است و در صورت بروز مشکل، تعمیر موتور بسیار سخت است. به همین خاطر است که نباید به هیچ وجه نسبت به این موضوع بی اهمیت باشید و از کنار آن ساده عبور کنید.

خرابی یا لق شدن دسته موتورها

خرابی یا لق شدن دسته موتورها

خراب شدن دسته موتورها نیز یکی از دلیل های اصلی شنیده شدن صداهای غیر عادی از داخل موتور است. دسته موتورها می توانند موتور، بدنه و تمامی قسمت های خودرو را در کنار هم نگه دارند و همین موضوع سبب می شود تا اجزای خودرو بتوانند به خوبی در کنار هم کار کنند. اگر این دسته ها دچار لقی، شکافتگی و یا هر نوع مشکل مشابه دیگری شوند، ممکن است صداهای غیر عادی موتور خودرو بشنوید.

جمع بندی

متوجه شدید که صداهای غیر عادی موتور خودرو می تواند از خرابی قطعات داخلی موتور گرفته تا فاسد شدن روغن ترمز را شامل شود. به همین دلیل نیز بهتر است اولا برای پیدا کردن دلیل اصلی منبع صدا و تعمیر موتور، حتما به دیگر نشانه ها نیز توجه کرده و دوما اگر نیاز به تعمیر موتور داشتید، حتما به تعمیرکار مجرب و ماهری مراجعه کنید که از بابت کار او مطمئن بوده و نیازی به آن نباشد که مجددا و برای چندمین بار بخواهید خودروی خود را تعمیر کنید.

https://sorenaauto.com/

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می‌خوانید
مقالات مشابه