لوگو تعمیرگاه خودرو سورنا

لزوم کارشناسی خودرو قبل از خرید ماشین چیست؟

لزوم کارشناسی خودرو قبل از خرید ماشین چیست؟
لزوم کارشناسی خودرو قبل از خرید ماشین چیست؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

کارشناسی خودرو چیست؟ بررسی وضعیت فنی خودرو از قبیل موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و فرمان، ترمز و موارد ایمنی، نصب دیاگ و بررسی کیلومتر کارکرد را کارشناسی خودرو گویند. خریدن خودروی دست دوم بدون مشورت با یک فرد متخصص در مورد صحت و سلامت خودرو، می‌تواند ضررهای زیادی برای شما داشته باشد. اینجاست که لزوم کارشناسی خودرو (Necessity of automotive expertise) قبل از خرید ماشین احساس می شود.

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه اغلب افراد به دلیل‌عدم توان خرید ماشین‌های صفر، به خرید ماشین‌های کار کرده روی می‌آورند. اما به دلیل کار کرده بودن این خودروها نمی‌توان به سالم یاعدم سلامتی آن‌ها اعتماد کرد و ریسک خرید آن‌ها کمی بالا است. در همین جا است که لزوم کارشناسی خودرو  پیش از خرید ماشین احساس می‌شود. اگر شما نیز قصد خرید ماشین کارکرده را دارید، بهتر است تا انتهای این مقاله از سورنا همراه ما باشید:

چرا باید خودرو پیش از خرید کارشناسی شود؟

پیش از بیان هر مطلبی بهتر است نخست با لزوم کارشناسی خودرو بیشتر آشنا شوید. وجود آسیب‌های فنی و بدنه از مهمترین نکات خرید خودرو است. اما این موضوع در مورد خودروهای کارکرده قابل مشاهده نیست و مشاهده آن نیاز به کارشناس دارد و کار هر فردی نیست.

مطابق آماری که از کارشناسی خودرو‌های کارکرده به دست آمده است، ۳۲ درصد از خودروها ایراد فنی داشته‌اند و ۲۳ درصد از آن‌ها نیز حداقل دارای یک قطعه تعویض شده بوده اند. به همین دلیل اگر شما قصد دارید یک خودروی کارکرده بدون نقص فنی و کاملاً سالم خریداری کنید، حتماً پیش از خرید آن باید آن را نزد کارشناس ببرید.

با موارد مورد بررسی در سرویس کارشناسی خودرو آشنا شوید

با موارد مورد بررسی در سرویس کارشناسی خودرو آشنا شوید

 

به طور کلی در کارشناسی بدنه خودرو کارشناس موارد زیر را مورد بررسی قرار می‌دهد:

  • کارشناسی بدنه خودرو

این روزها در صنعت تعمیر خودرو، بازسازی بدنه آن پیشرفت زیادی کرده است. از این رو کارشناسی بدنه خودرو هنگام خرید اهمیت بسیار زیادی دارد. در بازار کشور ما یک خودروی بدون رنگ نسبت به خودرویی که چند ناحیه آن ضربه خورده و رنگ شده است، قیمت بالاتری دارد. به طور کلی بدنه خودرو یکی از موضوعات مهمی است که در کارشناسی خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد. وجود هرگونه رنگ شدگی، تغییر شکل، وجود زنگ زدگی، تعویض قطعات و تغییر شکل در تعیین قیمت کلی خودرو تاثیر می‌گذارد.

بهتر است بدانید اگر خودرویی که قصد خرید آن را دارید قبلاً در یک سانحه تصادف برای بدنه آن مشکلی به وجود آمده باشد، دیگر استحکام و ایمنی اولیه خود را ندارد. مگر اینکه قطعه معیوب شده به صورت کامل تعویض شده باشد و آن را تعمیر نکرده باشند.

  • کارشناسی شاسی خودرو

شاسی مهمترین و اساسی‌ترین بخش بدنه خودرو است که قابل مشاهده نیست. در صورت وجود هر گونه آسیب دیدگی در شاسی خودرو بهتر است از خرید آن چشم پوشی کنید. بررسی سلامت شاسی خودرو برای کارشناس اهمیت بسیار زیادی دارد. بهتر است هنگام خرید خودرو کارکرده افراد ماهر و با تجربه این بخش را بررسی کنند تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. لزوم کارشناسی خودرو در این بخش به قدری مهم است که شما نباید بدون کارشناسی دقیق شاسی، خودرو مورد نظر خود را خریداری کنید.

  • کارشناسی ستون‌های خودرو

ستون‌ها در نقاط حساس خودرو قرار دارند و لزوم کارشناسی خودرو در این بخش بسیار مهم است.

  • کارشناسی رنگ شدگی خودرو و روش های آن

کارشناسی رنگ شدگی خودرو و روش های آن

نخستین روشی که می‌توان رنگ شدگی خودرو را بررسی کرد، این است که می‌توانید با زاویه ۳۰ درجه و در روشنایی طبیعی نور به بدنه خودرو نگاه کنید. کارشناسان تنها با یک نگاه می‌توانند رنگ شدگی‌های بدنه خودرو را به راحتی تشخیص دهند. دومین روشی که در کارشناسی رنگ شدگی خودرو می‌توان از آن استفاده کرد قلم آهنربایی است. اما این روش چندان قابل اعتماد نیست و اغلب توسط دلالان خودرو از آن استفاده می‌شود.

مهمترین و قابل اعتماد‌ترین روش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو، با استفاده از دستگاه تست رنگ دیجیتال است. کارشناس با این روش می‌تواند به راحتی رنگ شدگی و تعویض شدگی بخش‌های مختلف بدنه خودرو را تشخیص دهد.

  • کارشناسی فنی، گیربکس و موتور خودرو

با افزایش قیمت خودرو هزینه بخش‌های مختلف از جمله بخش فنی خودرو افزایش یافته است. در صورتی که خودروی کارکرده‌ای که خریداری می‌کنید دچار نقص فنی است، باید هزینه‌های زیادی را جهت تعمیر آن بپردازید. بسیاری از افرادی که قصد فروش خودروی خود را دارند فقط این بخش را یک تعمیر جزئی می‌کنند و اقدام به فروش خودروی خود می‌نمایند. به همین دلیل لزوم کارشناسی خودرو در این بخش بسیار مهم است.

اما علاوه بر موارد ذکر شده بخش‌های دیگر نیز نیاز به کارشناسی دارند که عبارتند از:

  • بررسی لاستیک‌ها و اج آن‌ها
  • بررسی سلامت موتور خودرو
  • سیستم تعلیق خودرو
  • بررسی سلامت چراغ‌ها و نور خودرو

اهمیت مدارک خودرو کارکرده پیش از معامله

به طور کلی هنگام معامله یک خودرو به مدارکی نیاز است. برخی از این مدارک مربوط به خریدار و برخی مربوط به فروشنده می‌شود. این مدارک عبارتند از:

  • کارت خودرو و برگ سبز: این سند مشخص می‌کند که مالک واقعی خودرو چه فردی است و از نظر قانونی خودرو به چه فردی تعلق دارد.
  • بیمه نامه شخص ثالث: بیمه نامه یکی از مهم‌ترین مدارکی است که باید کلیه خودروها داشته باشند.
  • سند خودرو: علاوه بر برگ سبز و کارت خودرو سند خودرو نیز مالکیت فردی که در حال معامله است را ثابت می‌کند.
  • برگه‌عدم خلافی خودرو: معمولاً مالک خودرو باید کلیه جریمه‌های گذشته آن را بپردازد.

سخن پایانی

این روزها با توجه به کاهش عرضه خودرو توسط تولید کنندگان و موانع ورود خودروهای خارجی به داخل کشور، خرید و فروش خودروهای کارکرده با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. خرید خودروی کارکرده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است اما لزوم کارشناسی خودرو پیش از خرید، اهمیت بسیار زیادی دارد.

شما باید به کارشناسی بخش‌های مختلف خودرو اهمیت دهید تا بعدها متحمل ضرر و زیان‌های مالی نشوید. امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفید را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات این مرکز و تعمیرات خودرو از وب‌سایت اینترنتی این مجموعه بازدید کنید. همانطور که می دانید تعمیرات خودرو امروزه از هزینه  و حساسیت بالایی برای مشتریان برخوردار است. بنابراین انتخاب تعمیرگاهی خرفه ای با نیورهای متخصص کار تعمیرات خودرو شما را آسان تر میکند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می‌خوانید
مقالات مشابه