لوگو تعمیرگاه خودرو سورنا

تعمیر برق خودرو

در ارتباط با تعمیر برق خودرو باید عنوان کرد که برخی از صاحبان خودرو بر این باورند که مهم‌ترین بخش در یک خودرو، سوخت و سیستم سوخت‌رسانی آن است و تنها با استفاده از این دو مورد یک اتومبیل را می‌توان به حرکت در آورد. درحالی‌که باید بدانید تنها موردی که می‌تواند سبب اشتعال سوخت در موتور خودرو شود، برق خودرو می‌باشد. همچنین برق خودرو است که باعث می‌شود اتومبیل استارت شده و روشن شود. علاوه بر آن بایستی بدانید که در حال حاضر قسمت‌های مختلف اتومبیل تنها با کمک برق کار می‌کنند. پس بروز هرگونه ایراد در این بخش مختل شدن خودرو را به همراه دارد. در این مطلب از وب‌سایت سورنا قصد داریم درباره تعمیر برق خودرو (Auto Electrical Repair) نکاتی را متذکر شویم، با ما همراه باشید.

تعمیر volvo

آشنایی با سیستم برق خودرو

عموما یک خودرو از دو بخش مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است. بخش مکانیکی خودرو شامل سیستم تعلیق خودرو، موتور خودرو، بدنه خودرو و… می‌باشد که به صورت فیزیکی عمل می‌کنند و قسمت الکترونیکی خودرو‌ شامل کلیه بخش‌های برقی آن همچون کامپیوتر، سیم‌کشی، بالابر شیشه‌ها، قفل درب‌ها و دیگر بخش‌های برقی می‌شود. اما موارد نامبرده برای اجزای برقی اجزای مصرف‌کننده آن بودند، اما اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تر سیستم برق خودرو را تشریح کنیم می‌توانیم بگوییم که از اصلی‌ترین بخش‌های تولیدکننده سیستم برقی می‌توان به تولیدکننده برق، ذخیره‌کننده برق، توزیع کننده برق و بخش کنترل کننده اشاره نمود که هر کدام دارای وظیفه مشخصی می‌باشند.

نقش سیستم برق درخودرو چیست؟

همان‌طورکه می‌دانید سیستم برق خودرو یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین اجزای آن است. در واقع نقش اصلی این سیستم، تامین انرژی مورد نیاز اتومبیل‌ها و انتقال آن به صورت انرژی الکتریکی به دیگر قطعات می‌باشد.

چگونه از سیستم برق خودرو درست استفاده کنیم؟

برای استفاده درست از برق خودرو، باید دو قطعه مهم همچون دینام و باتری را از با کیفیت‌ترین‌ مارک‌های موجود در بازار انتخاب کنید. چراکه این دو قطعه هر کدام دارای وظایف بسیار مهمی در اتومبیل می باشند. باتری در خودرو برق قسمت های مختلفی از خودرو را تامین می کند و دینام نیز در هر زمان باعث افزایش و یا کاهش در ولتاژ برق خودرو می شود.

تعمیر برق خودرو چقدر طول می کشد؟

تعمیر برق خودرو چقدر طول می کشد؟

زمان تغییر در هر خودرو بسته به نوع خرابی آن است. به طور کلی عیب یابی و سپس رفع آن 3 روزه انجام می‌شود.

بهترین راه تقویت سیستم برق خودرو چیست؟

از بهترین و آسان ترین راه هایی که می توانید برای تقویت و تعمیر برق خودرو (Auto Electrical Repair) استفاده کنید، تعویض فیلتر هوا و رساندن هوای تازه و خنک به موتور است. با این کار می‌توان قدرت موتور اتومبیل را به میزان چشم‌گیری افزایش داد.

چرا سیستم برق خودرو به تعمیر احتیاج پیدا میکند؟
از آنجایی که اکثر قطعات موجود در خودرو به برق وابسته هستند، بنابراین در صورت عدم برق رسانی درست به خودرو، موتور استارت نمی‌خورد.

هزینه تقریبی تعمیر برق خودرو چقدر است؟

همان‌طور که می‌دانید سیستم برق در خودرو، یک سیستم بسیار پیچیده ای می‌باشد که برای تعمیر آن، تجهیزات و خدمات تخصصی لازم است تا فرد تعمیرکار بتواند به درستی مشکل آن را شناسایی نماید. همچنین خودروهای جدیدتر سیستم پیچیده‌تری دارند که با قسمت‌های مختلف خودرو از جمله سنسورها، ترمزها، فرمان و… در تعامل می باشند و برای تشخیص عیب آنها، نیاز به یک فناوری بسیار پیشرفته است. در نهایت می‌توان گفت، هزینه تعمیر برق خودرو (Auto Electrical Repair) مشخص نیست و به عوامل مختلفی نظیر نوع خودرو، علل خرابی آن و سال ساخت خودرو نیز بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با پشتیبانی سورنا تماس بگیرید.

تعمیر برق خودرو بنز

از آنجایی که صنعت خودروسازی بنز از گذشته به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های خودروسازی جهان شناخته می‌شود، از بهترین و پیچیده‌ترین سیستم الکتریکی برای خودروهای خود استفاده می‌کند و کیفیت و عملکرد آن با سایر خودروها متفاوت است. در این خودرو سیستم منبع تغذیه با قدرت کامل کار می‌کند و برق لازم را تامین می‌کند. در نتیجه بهترین و بالاترین کیفیت را ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین اقداماتی که باید برای تعمیر برق خودرو بنز انجام شود، می‌توان به تعویض شمع، عیب یابی با دیاگ و تعویض باتری اشاره کرد. سورنا برای ارائه خدمات مربوط به تعمیر سیستم برق بنز در تهران آماده خدمت رسانی است.

تعمیر برق خودرو
تعمیر برق خودرو

تعمیر برق خودرو بی ام و

تعمیر و عیب یابی سیستم برقی اتومیبل‎های بی ام و، به کمک ابزارهای مختلفی همچون دستگاه‌های تغییر ولتاژ، دیاگ و… انجام می‌شود. از آنجایی که تعمیر برق اتومبیل تنها با استفاده از دیاگ‌های مخصوصی انجام می‌شود، بنابراین باید به برق‌کار حرفه‌ای مراجعه نمائید. از آنجایی که سیستم های برقی این خودروها پیچیدگی‌های خاصی دارند، تعمیر آنها مستلزم هزینه‌های زیادی است، اگر برق‌کار فقط مشکل را تشخیص دهد، هزینه نیز کاهش پیدا می‌کند. مرکز خدمات فنی خودرو سورنا برای ارائه خدمات مربوط به تعمیر سیستم برق بی ام و در تهران آماده ارائه خدمت است.

تعمیر برق خودرو برای پورشه

سیستم برق خودروی پورشه بنا به دلایل مختلفی نظیر خرابی کابل و اتصالات باتری، مشکل در سوییچ و ضعیف بودن دینام، باتری، خرابی بست فیوز باتری و… ممکن است دچار مشکل شود. همچنین از آن جایی که پورشه همانند دیگر خودروهای لوکس از سیستم برقی پیچیده‌ای و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، بنابراین برای تعمیر آن بهتر  است به یک تعمیرکار قابل اعتماد و کاردرست مراجعه نمائید.

تعمیر برق خودرو
تعمیر برق خودرو

تعمیر برق خودرو ولوو

برای تعمیرات خودروهای ولوو باید به مراکزی مراجعه کنید که در این زمینه تخصص لازم و چندین سال تجربه دارند. چرا که سیستم برقی این خودرو بسیار پیچیده و سخت است و تعمیر آن کار هر فرد مکانیک کاری نمی‌باشد. تکنیسن‌های سورنا استاد تعمیر سیستم برق خودرو ولوو هستند.

برق خودرو شامل چه مواردی است؟

برق خودرو مجموع تجهیزاتی است که وظیفه راه اندازی و حرکت خودرو را بر عهده دارند؛ که شامل: مولدهای برق مانند کویل، توزیع کننده‌ها مانند شبکه سیم‌کشی برق، منابع ذخیره برق مانند باتری و تجهیزات مصرف‌کننده مانند لامپ، شمع، پمپ گاز و غیره می‌باشد؛ بنابراین برای تعمیر برق خودرو نیاز به مشورت با متخصص در زمینه مربوطه دارید.

تخصص‌ لازم برای تعمیر برق خودرو چیست؟

به‌طورکلی، اگر خودروی شما مشکل برق دارد، باید خودروی خود را برای تعمیر به یکی از متخصصان زیر بفرستید:

عیب‌یابی و تعمیر ECU.

عیب‌یابی سیم‌کشی برق.

تخصص تعمیرات خودرو.

تعمیر برف‌پاک‌کن ماشین.

ساخت باتری یا ساخت باتری.

دینام را عیب‌یابی و شارژ کنید.

تعمیر جایگاه و سیستم سوخت‌رسانی.

تعمیر شیشه‌بالابر و قفل مرکزی ماشین.

استارت و دینام را عیب‌یابی و تعمیر کنید.

عیب‌یابی سیستم مدار الکتریکی مانند گرمکن شیشه عقب، رادیو ضبط. روشنایی و فندک.

معرفی انواع قطعات برقی خودرو

معرفی انواع قطعات برقی خودرو

به‌طورکلی سیستم برق خودرو از 5 قسمت اصلی تشکیل‌شده است که شامل مولد برق یعنی دینام، باتری، توزیع کننده برق یا دسته سیم، کنترل‌کننده و مصرف‌کننده برق است که اکثر تجهیزات الکتریکی خودرو در این گروه طبقه‌بندی می‌شوند.

  1. دینام

دینام وظیفه تولید برق خودرو را بر عهده دارد. هنگامی‌که خودرو روشن می شود، دینام با گرفتن انرژی مکانیکی از طریق تسمه دینام و تبدیل آن به انرژی الکتریکی، باتری را شارژ می‌کند. سپس این انرژی الکتریکی را به محل ذخیره انرژی یعنی باتری می‌فرستد.

  1. باتری ماشین

این درست نیست که وسایل الکتریکی خودرو مانند برف‌پاک‌کن، چراغ‌راهنما، ضبط کننده و رادیو و سایر تجهیزات تنها زمانی کار می‌کنند که در باز باشد. همان‌طور که گفته شد در زمان روشن بودن خودرو باتری توسط دینام شارژ می شود و در صورت نیاز در صورت روشن نبودن خودرو این انرژی را به مصرف‌کنندگان منتقل می‌کند.

باتری خودرو نیز مانند سایر باتری‌ها دارای قطب‌های مثبت و منفی است. در تمامی خودروها برای جلوگیری از سیم‌کشی بیش‌ازحد، قطب منفی باتری به بدنه موتور و بدنه خودرو متصل می شود تا تمامی تجهیزات الکتریکی مورداستفاده، پتانسیل منفی بدنه و پتانسیل مثبت را از طریق سیم‌کشی دریافت کنند.

  1. دسته کابل

همه خودروها از یک دسته سیم برای انتقال نیروی الکتریکی به تجهیزات مصرف‌کننده استفاده می‌کنند. تمام سیم‌ها پوشیده شده و در انتهای آن‌ها برق به دست مصرف‌کننده می‌رسد. این دسته سیم در داخل محفظه خودرو قرار می‌گیرد و برق تمام قطعات مصرف‌کننده را تأمین می‌کند.

  1. کنترل‌کننده پاور (کلیدها و دکمه‌ها)

لازم نیست همه تجهیزات مصرف‌کننده از زمان روشن شدن وسیله نقلیه تا خاموش شدن با ظرفیت کامل یا فعال باشند. به‌عنوان‌مثال، با شنیدن صدای راننده، شیشه‌ها بالا یا پایین می‌روند. برف‌پاک‌کن‌ها فقط در هنگام باران و برف کار می‌کنند و فعالیت آن‌ها به‌شدت باران بستگی دارد.

برخی از مصرف‌کنندگان گزینه‌های مختلفی برای انتخاب دارند، مانند برف‌پاک‌کن شیشه جلو، بخاری و تهویه مطبوع؛ بنابراین منبع تغذیه تجهیزات الکتریکی کافی نیست و باید کلیدها و دکمه‌هایی برای کنترل فعالیت مصرف‌کننده وجود داشته باشد.

  1. مصرف‌کنندگان برق

انواع مختلفی از مصرف‌کنندگان وجود دارد و در داخل هر خودرویی موجود است. شیشه‌های اتوماتیک، چراغ‌های جلو، فرمان، برف‌پاک‌کن، ضبط و رادیو، کولر و… همه برق مصرف می‌کنند

آموزش عیب یابی برق و تعمیر برق خودرو

آموزش عیب یابی برق و تعمیر برق خودرو

هر مداری در خودرو نیاز به منبع تغذیه دارد و باید پیوسته باشد. علاوه بر این، بیشتر وسایل الکتریکی در خودرو برای عملکرد صحیح به حداقل ولتاژ نیاز دارند. در این قسمت نحوه عیب یابی سیستم برق خودرو و تعمیر برق خودرو را به شما آموزش می‌دهیم.

1- ماشین خوب روشن نمی‌شود.

در تعمیر برق خودرو ابتدا باید فیوزها را برای این مشکل بررسی کنید. خوردگی باتری در اثر استفاده طولانی‌مدت یا خرابی آن نیز می‌تواند از روشن شدن خودرو جلوگیری کند.

2- موتور شروع به کار نمی‌کند.

موتور برای راه‌اندازی به انرژی الکتریکی نیاز دارد. باتری شما باید جرقه‌ای ایجاد کند تا موتور بتواند سوخت را بسوزاند. اگر موتور شما خوب کار نمی‌کند یا روشن نمی‌شود، این می‌تواند نشانه خرابی باتری یا سایر قطعات باشد.

اگر ماشین شما قدیمی است و کیلومتر شمار آن خیلی بالاست، سیستم برق ماشین شما مشکل دارد. در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید و اجازه دهید یک متخصص آن را بررسی و تعمیر کند.

3- باتری معیوب

وقتی متوجه شدید باتری خودرو مشکل دارد، بدون بررسی سیستم برق خودرو، آن را تعویض نکنید. بیشتر باتری های خودرو حدود 5 سال عمر می‌کنند. عملکرد بد باتری می‌تواند به دلیل دینام یا سایر اجزای الکتریکی سیستم خودرو باشد.

4- روشن نشدن چراغ خودرو

همه چراغ های خودرو مصرف کننده سیستم برق هستند. اگر سیم ها یا آلترناتور مشکل داشته باشد نمی‌توانند کار کنند.

5- آب شدن مداوم فیوزها

عملکرد جعبه‌فیوز خودرو جلوگیری از اضافه ولتاژ و اتصال کوتاه می‌باشد. فیوز مدار را در صورت لزوم قطع می‌کند و از کشیدن جریان بیش‌ازحد در سیستم های الکتریکی آسیب‌پذیر جلوگیری می‌کند.

اگر مدت کوتاهی پس از تعویض فیوز مجبور به تعویض آن شدید، خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا به‌صورت تخصصی آن را بررسی کند. این مشکل به دلیل مشکل در سیستم برق یا اتصال ایجاد می‌شود.

6- بوی سوختگی هنگام روشن بودن خودرو

اگر هر یک از مشکلات بالا را تجربه کردید و متوجه شدید که بوی پلاستیک سوخته به مشام می‌رسد، بلافاصله خودرو را در حال حرکت متوقف کنید. این نشانه اتصال یا خرابی سیستم الکتریکی است. به‌خصوص اگر با علائمی مانند چشمک زدن چراغ ها و سوختن فیوزها باشد.

7- قطع کامل برق خودرو

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که برق ماشین شما به‌طور کامل قطع‌شده باشد، چه ماشین شما در حال حرکت باشد و چه نباشد، در چنین شرایطی دلیل آن می‌تواند خرابی باتری، اتصالات نامناسب سر باتری، تشکیل سولفات روی سر باتری، معیوب بودن کلید، خرابی بست فیوز و دینام باشد.

8- ضعیف شدن برق خودرو

ضعیف شدن برق خودرو

گاهی اوقات برق ماشین ضعیف است و باعث می‌شود ماشین شما به‌درستی کار نکند. ازجمله علائم و نشانه هایی که می‌توانید از ضعیف بودن سیستم الکتریکی خودرو خود متوجه شوید مواردی مانند روشن نشدن خودرو، کم نور شدن چراغ ها، سوختن فیوزها، بوی سوختگی، پارگی و خرابی ضبط و باند ماشین اشاره کرد.

تعمیر برق خودرو با سورنا

سیستم برق خودرو یکی از مهمترین اجزای هر خودرو به حساب می آید. بنابراین عیب یابی و رفع ایرادات آن بسیار  حائز اهیمت است. مرکز فنی سورنا با برخورداری از تکنیسین‌هایی کارآزموده آماده است تا در راستای تعمیر برق انواع خودرو های داخلی و خارجی در تهران برترین باشد، پس با خیالی آسوده به سورنا که متخصص تعمیرات خودرو های لوکس اعتماد کنید. اعتماد شما سرمایه ماست.