لوگو تعمیرگاه خودرو سورنا

تعمیر جلوبندی خودرو

تعمیر جلوبندی خودرو

قسمت جلو و زیرین هر خودرو را جلوبندی خودرو می‌نامند که یکی از مهم‌ترین وظایف آن، کنترل و توقف راحت خودرو در هنگام حرکت و عبور از سطوح ناهموار است. با توجه به اینکه عموما برخوردها و تصادفات یا از جلو صورت می‌گیرد یا از عقب، ایرادات فنی ناشی از ضربه دیدن بخش جلوبندی خودروها بسیار رایج است. در ادامه این مطلب بیشتر به نکاتی در خصوص تعمیر جلوبندی خودرو ( front suspension repair ) می‌پردازیم.

آشنایی با جلوبندی خودرو

به طور کلی سیستم جلوبندی خودرو با اهداف خاصی ایجاد شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جل.پیری از ضربه رسیدن به چرخ‌ها و کاهش انتقال این ضربه‌ها به بدنه خودرو اشاره نمود. به طور کلی جلوبندی خودرو از قطعات بسیار زیادی تشکیل شده است که از آن‌ها به عنوان رابط بین چرخ جلوی اتومبیل با شاسی و رام موتور استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی این قطعات می‌پردازیم:

سیستم فرمان

سیستم فرمان خودرو عموما از سه نوع فرمان مکانیکی، هیدرولیک و الکترونیکی خارج نیست که هر کدام دارای بخش‌های مختلفی نیز هستند. سیستم فرمان مکانیکی خودرو، یکی از رایج‌ترین سیستم‌های فرمان در گذشته به شمار می‌رفت که بخش‌های مختلفی از قبیل دنده‌شانه‌ای، غربیلک فرمان، دنده‌شانه‌ای و ستون فرمان دارد. از دیگر سیستم‌های فرمان رایج می‌توان به سیستم فرمان هیدرولیک اشاره کرد که به کمک آن راننده می‌تواند به راحتی مسیر خود را تغییر دهد. اجزای این سیستم شامل پمپ هیدرولیک، پیستون، سیلندر، لوله‌های رابط، شیر‌های کنترل، تسمه، فولی، مخزن روغن می‌باشد. سیستم فرمان الکترونیکی خودرو نیز جدیدترین سیستم در این زمینه است که با ظهورش تغییرات زیادی در سیستم فرمان ایجاد کرد، به طوری که توانست کاستی‌های سیستم هیدرولیک را به صورت کامل برطرف کند.

سیستم تعلیق در جلو

به بخشی از خودرو گفته می‌شود که در زمان عبور خودرو از خیابان‌های ناهموار از ضربه‌هایی که ممکن است به بدنه خودرو وارد شود، جلوگیری می‌کند. قطعات اصلی این سیستم شامل فنر‌ها، کمک فنر‌ها، ستون‌های نگه‌دارنده و چرخ‌ها می‌شود که چرخ‌ها و محور‌های جلو و عقب را به شاسی متصل می‌کند. از دیگر وظایف آن می‌توان به بهبود عملکرد چرخ‌ها و ایجاد اصطکاک مناسب بین لاستیک‌ها و سطح جاده اشاره کرد که در نهایت سبب کنترل کردن راحت خودرو می‌شود.

اکسل

یکی از قطعات ثابت هر خودرو، اکسل است که وظیفه آن محوریت مرکزی جهت نصب چرخ‌ها می‌باشد. این قطعه با ثابت ماندن در روی سطح داخلی چرخ یا سوراخ دنده، سبب می‌شود تا چرخ یا دنده در اطراف محور بچرخد و در نتیجه خودرو را به حرکت در آورد. اکسل‌ها به تنهایی پیچیده نیستند اما در صورت به عهده گرفتن وظایفی همچون انتقال قدرت، کم شدن دور خودرو، مکانیزم فرمان و… بسیار پیچیده می‌شوند.

سیبک‌ها

سیبک به قطعه‌ای کروی شکل گفته می‌شود که در حرکت خودرو تأثیر بسزایی دارد. سیبک‌ها، در زمان نیاز، این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوانید به صورت دورانی و یا چرخشی حرکت کنید. همچنین سبب می‌شوند تا در زمان عبور از روی سطوح ناهموار، خودرو به صورت نرم حرکت کند

فنر و کمک فنر‌های جلو

این قطعه از اصلی‌ترین قطعه‌های موجود در سیستم تعلیق به شمار می‌رود که سبب راحتی راننده و سرنشینان می‌شود و سبب می‌شود بتوانید به راحتی در سطوح ناهموار رانندگی کنید. کمک فنر دارای انواع مختلفی شامل کمک فنر روغنی، کمک فنر هیدرو استاتیک، کمک فنر تلسکوپی و اهرمی می‌باشد.

سیستم چرخ‌ها

در واقع چرخ‌ها از اجزای مهم سیستم تعلیق هستند که سبب انتقال قدرت خودرو می‌شوند. از مهم‌ترین و محکم‌ترین اجزاء چرخ‌ها، می‌توان به سگدست اشاره کرد که شامل فولاد، آلومینیوم و چدن می‌شوند.

میل تعادل و میل موجگیر

میل تعادل به میله فولادی اشاره دارد که در بین دو چرخ یک محور قرار می‌گیرد و آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. به طور کلی این قطعه در خودرو سبب جلوگیری از چپ کردن خودرو در مناطق ناهموار می‌شود.

بعد از تعمیر جلوبندی خودرو چه احتیاط هایی باید رعایت شود؟

بعد از تعمیر جلوبندی خودرو، احتیاط‌های زیر را باید رعایت کنید:

۱. تنظیم چرخ‌ها:

پس از تعمیر جلوبندی، حتماً چرخ‌ها را تنظیم کنید. اطمینان حاصل کنید که زوایای انحراف (توئیتر)، کامبر (سرکشی) و تاج (فاصله بین بندها و تاج‌ها) به درستی تنظیم شده باشند. این کار باعث بهبود کنترل و عملکرد خودرو می‌شود.

۲. بررسی سیستم‌های جانبی:

بعد از تعمیر جلوبندی، سیستم‌های جانبی مانند ترمز‌ها، روغن موتور، سیستم تعلیق و سیستم‌های جانبی دیگر را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که به درستی عمل می‌کنند.

۳. رانندگی آزمایشی:

پس از تعمیر جلوبندی، خودرو را برای رانندگی آزمایشی کوتاهی ببرید. تست کنید که عملکرد جلوبندی به درستی است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

۴. نظارت مداوم:

پس از تعمیر جلوبندی، به نظارت مداوم بر روی کارایی و عملکرد آن توجه کنید. هر نشانه‌ی ناهنجاری یا علائم خرابی را به مکانیک معتبر اعلام کنید تا مشکلات به موقع شناسایی و برطرف شوند.

۵. تعمیرات منظم و نگهداری:

به برنامه‌ریزی برای تعمیرات و نگهداری منظم جلوبندی پرداخته و از اقدامات مناسب برای حفظ عملکرد و ایمنی آن استفاده کنید.

با رعایت این احتیاط‌ها، می‌توانید از تعمیر جلوبندی بهترین نتیجه را بگیرید و از عملکرد بهتر و ایمن‌تر خودرو لذت ببرید. همچنین، همواره به توصیه‌های تولید کننده خودرو و مکانیک معتبر رجوع کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید

carbuyin

هزینه تعمیر جلوبندی خودرو چقدر می‌شود؟

نرخ تعمیر جلوبندی خودرو براساس عوامل محتلفی تعیین می‌شود و به دلیل برخورداری از قطعات زیاد، نمی‌توان برای آن قیمت مشخصی را بیان کرد. از مهمترین عوامل تأثیر‌گذار بر روی این قیمت، می‌توان به کیفیت قطعات مورد استفاده فرد جلوبندی کار و مهارت‌های او اشاره کرد. به طور کلی در تعمیر جلوبندی خودرو، کار‌هایی چون آچارکشی، تعمیر کمک فنرنیز قیمت کم‌تری نسبت به دیگر موارد دارند.

چه زمانی نیاز به چکاپ برای تعمیر جلوبندی خودرو می‌شود؟

برای اینکه بدانید چه زمانی باید خودرو خود را برای تعمیر جلوبندی آن به تعمیرگاه ببرید، بایستی نشانه‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم، را مدنظر خود قرار دهید:

آیا پس از تصادف نیاز به تعمیر جلوبندی خودرو هست؟

بله، در برخی تصادفات ممکن است قطعات فرمان و لرزش آن، حرکت خودرو و همچنین ساییدگی بوش و… دچار مشکل شود. بنابراین بهتر است خودروی خود را برای تعمیر جلوبندی پس از تصادف، نزد یک مکانیک خوب ببرید.

mercedes maybach new

تعمیر جلوبندی بنز

از آن جایی که سیستم تعلیق بنز در زمان رانندگی دچار استرس فیزیکی و مکانیکی زیادی می‌شود، بنابراین در جاده‌های ناهموار و رانندگی نادرست، قطعات سیستم تعلیق به سرعت دچار خرابی شده و در نهایت تعادل خودرو از بین می‌رود و سبب لرزش آن می‌شود. رایج‌ترین تعمیرات جلوبندی بنز عبارتند از:

بهترین مرکز تعمیر جلوبندی بی‌ام‌و

یکی از بهترین مراکز تعمیر جلوبندی بی‌ام و، کمپانی BMW سورنا می‌باشد که با عیب یابی و تعمیر انواع موتور‌های توربو، توانسته است امروزه به درک عمیقی از حرکت خودرو و همچنین پارامتر‌های تأثیر‌گذار در آن دست پیدا کند. برای تعمیر جلوبندی این خودروی آلمانی بهتر است که تعمیرگاه تخصصی این برند را انتخاب نمائید و خودروی خود را به متخصصین این کار بسپارید.

2023 BMW 7 Series
تعمیر ولوو

بهترین مرکز تعمیر جلوبندی ولوو

معمولاً یکی از مشکلات مکرر رانندگان ولوو، یافتن تعمیرکار حرفه‌ای و با تجربه است تا در صورت بروز مشکل، تعمیر قطعات مختلف خودرو را به این مراکز بسپارند. از این رو در شهر تهران تعمیرگاه‌های بسیاری وجود دارد که با انجام کلیه خدمات همچون تعمیر جلوبندی ولوو به عنوان بهترین تعمیرگاه‌ها شناخته شده‌اند. سورنا یکی از تعمیرگاه‌هایی به شمار می‌رود که با انجام خدماتی چون تعمیرات خودروهای لوکس تعمیر کمک بادی، بررسی و رفع مشکلات برق اتومبیل، کارشناسی انواع اتومبیل‌های خارجی، تعمیرات تخصصی موتور و همچنین تعمیر جلوبندی انواع خودرو به ویژه ولوو بهترین تعمیرگاه ایران به شمار می‌رود.