لوگو تعمیرگاه خودرو سورنا

عیب یابی کامل خودرو

عیب یابی کامل خودرو

احتمالا برای شما هم به دفعات زیاد پیش آمده که خودرویتان در مسیر راه با مشکل مواجه شده و برای تعمیر مجبور شدید با مشقت زیاد آن را به تعمیرگاه ببرید. این روزها هزینه‌های تعمیر خودرو و قطعات آن بسیار بالا است بنابراین بهتر است هر از گاهی ماشین را به جهت عیب یابی کامل خودرو (Complete car diagnostics) به تعمیرکار نشان دهید تا از هزینه‌های سنگین وسیله نقلیه جلوگیری شود.

منظور از عیب یابی کامل خودرو چیست؟

منظور از عیب یابی کامل خودرو چیست؟

عیب یابی کامل خودرو روشی است که وضعیت سلامت خودرو را بررسی و تجزیه و تحلیل می کند. در حال حاضر بسیاری از تعمیرگاه های پیشرفته و بزرگ از نرم افزارهای متعدد، برای پیدا کردن ایرادات خودرو استفاده می کنند. سپس عیوب موجود را به کمک دستگاه عیب یاب چک کرده و تنظیمات لازمه را انجام می دهند.

چرا توجه در عیب یابی کامل خودرو بسیار حساس است؟

بسیاری از اوقات مشکل موجود در خودرو یک مشکل کوچک است که با مبلغی نچندان زیاد می‌توان آن ایراد را رفع کرد. اما اگر نسبت به آن بی‌توجه و بی‌تفاوت بود آنوقت ممکن است هم ایراد بزرگتری پیدا کند و هم هزینه گزافی را روی دست صاحب خودرو بگذارد. بنابراین تعمیرکاران حرفه‌ای توصیه می‌کنند چنانچه عیب کوچکی را مشاهده کردید، در اسرع وقت خودرو را برای عیب یابی کامل به تعمیرگاه ببرید.

ابزارهای عیب یابی کامل خودرو چیستند؟

برای یافتن عیوب کامل خودرو، به یکسری وسایل و لوازم احتیاج است و هر چقدر مرکز ارائه دهنده خدمات تعمیر خودرو حرفه‌ای تر باشد، ابزار و لوازمش نیز مجهزتر است.
این تجهیزات تنوع بسیار زیادی دارند و شمارشان بالا است به همین خاطر امکان نام بردن تمامی ابزارها وجود ندارد ولی در ادامه به چند مورد از مهترین وسایل و لوازم اشاره می‌کنیم:

تاثیر عیب یابی کامل خودرو در سلامت بیشتر ماشین چیست؟

تاثیر عیب یابی کامل خودرو در سلامت بیشتر ماشین چیست؟

مهم‌ترین مزیت و حسن عیب‌ یابی کامل خودرو، جلوگیری از بروز مشکلات جدی‌تر و اساسی‌تر است. بنابراین با انجام دوره‌ای عیب یابی خودرو، علاوه بر آنکه طول عمر قطعات ماشین افزایش پیدا می‌کند، هزینه‌های تعمیر خودرو نیز به طور چشمگیری کاهش می یابد. لذا اگر سلامت ماشین‌تان اهمیت دارد از عیب یابی دوره‌ای خودرو غافل نشوید.

چگونه با عیب یابی کامل خودرو از خراب شدن ماشین جلوگیری کنیم؟

همانطور که گفته شد، در برخی از اوقات ماشین عیب کوچکی دارد که به طور معمول ممکن است متوجه آن عیب نشوید و از طرفی اگر نسبت به آن بی‌توجه باشید این امکان وجود دارد که آن عیب کوچک در آینده‌ای نچندان دور باعث بروز ایرادی بزرگ و اساسی در خودرو شود. لذا اگر پیش از رخ دادن اتفاقی ناخوشایند، ماشین خود را برای عیب یابی کامل به تعمیرگاه ببرید، دستگاه‌های پیشرفته ایرادات کوچک را تشخیص داده و رفع می‌نماید. به این ترتیب از بروز خرابی‌های عمده و پرخرج ماشین جلوگیری می‌شود.

عیب یابی کامل خودرو باید هر چند وقت یکبار انجام شود؟

زمان عیب یابی کامل خودرو کاملا متغیر بوده و به نوع ماشین شما بستگی دارد. به همین خاطر برای تعیین زمان دقیق این موضوع، بهتر است به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. در دفترچه خودرو اطلاعات مفیدی در رابطه با روغن موتور مناسب، زمان تعویض روغن، مقدار فشار باد تایرها، زمان تعویض تسمه‌های خودرو و … کسب خواهید کرد.

در صورتی که به دفترچه فیزیکی خودرو دسترسی نداشتید می‌توانید از طریق اینترنت آن را جستجو نمایید.

مهمترین نکاتی که در عیب یابی کامل خودرو بررسی می شوند چیست؟

مهمترین نکاتی که در عیب یابی کامل خودرو بررسی می شوند چیست؟

در عیب یابی کامل خودرو بایستی مواردی را بررسی و ارزیابی نمود که از آن جمله می‌توان به چند مورد مهم زیر اشاره کرد:

  1. چراغ‌های جلو، عقب، چراغ راهنما و چراغ خطر عقب را بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را تعمیر نمایید.
  2. به کمک دستگاه دیاگ، می‌توان عیوب خودرو را در قسمت برق و چراغ ها مشخص نمود.
  3. بررسی لاستیک‌ها از مهمترین کارهایی است که به هنگام عیب یابی خودرو انجام می‌گیرد.
  4. نشت مایعات از زیر وسیله نقلیه نیز از دیگر موارد مهمی است که باید به آن توجه کرده و آن را برطرف نمود.
  5. از سر و صداهای غیر عادی ماشین در هنگام حرکت، غافل نشوید.

نمونه جدول عیب یابی کامل خودرو

مثالی از نوع عیب خودرو

عیب یابی کامل خودرو

روشن نشدن خودرو

سوئیچ اینرسی : ممکن است دراثر ضربه شدید به خودرو ( مانند دست انداز) عمل کرده باشد.

خودرو درهوای سرد روشن نمیشود

فشنگی یا سنسور دمای آب

بد روشن شدن خودرو در آب و هوای سرد

سنسور دمای آب

خاموش شدن خودرو دردورآرام

گیرکردن شافت استپر موتور

درهنگام خاموش کردن ، موتور لرزش دارد

سنسور مپMAP

 

عیب یابی کامل خودرو به طور منظم چه فوایدی دارد؟

عیب یابی کامل و منظم خودرو دارای فواید زیادی است:

۱. شناسایی مشکلات به موقع:

عیب یابی منظم به کشف مشکلات و نقص‌های مختلف خودرو در مراحل ابتدایی کمک می‌کند. این اقدام از ایجاد خرابی‌ها و مشکلات جدی‌تر در آینده جلوگیری می‌کند و از احتمال کاهش عمر و عملکرد خودرو جلوگیری می‌کند.

۲. از بین بردن خطرات احتمالی:

با شناسایی مشکلات به موقع و تعمیرات منظم، خطرات احتمالی ناشی از خودرو به حداقل می‌رسد. این اقدامات از ایجاد خرابی‌های جدی و حوادث ناگهانی جلوگیری می‌کند و به ایمنی راننده و سایر مسافران کمک می‌کند.

۳. بهره‌وری بهتر و کاهش هزینه‌ها:

عیب یابی منظم باعث بهره‌وری بهتر خودرو می‌شود. شناسایی و رفع مشکلات باعث کاهش مصرف سوخت، عملکرد بهتر موتور و کاهش هزینه‌های ناشی از خرابی‌های جدی می‌شود.

۴. حفظ عمر خودرو:

عیب یابی کامل و منظم باعث نگهداری و تعمیر به موقع اجزاء خودرو می‌شود که از کاهش سرعت فرایند خرابی و کاهش عمر مفید خودرو جلوگیری می‌کند. با حفظ عمر خودرو، می‌توانید از خودرو خود برای مدت طولانی‌تر استفاده کنید.

۵. حداقل تاخیر و مشکلات:

خودروهایی که با عیب یابی کامل و منظم مراجعه می‌کنند، معمولاً با مشکلات کمتری روبه‌رو هستند و در نتیجه، از تاخیر و مسائل ناشی از خرابی‌ها کاسته می‌شود.

با توجه به این موارد، عیب یابی کامل و منظم خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است و به بهبود عملکرد، ایمنی، طول عمر و بهره‌وری خودرو کمک می‌کند. بهتر است همواره برنامه‌ریزی برای عیب یابی منظم داشته باشید و به دلیل عیب یابی به مکانیک معتبر مراجعه کنید.

 

در مجموعه پیش‌رو، عیب یابی انواع خودروهای لوکس همچون عیب یابی کامل بنز، عیب یابی کامل بی ام و، عیب یابی کامل پورشه و عیب یابی کامل ولوو، با مجهزترین وسایل صورت می‌پذیرد. برای هماهنگی و رزرو وقت می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده با ما در تماس باشید.

عیب یابی کامل خودرو با سورنا

اگر می‌خواهید طول عمر وسیله نقلیه خود را افزایش داده و تا حد ممکن از پرداخت هزینه اضافی خودداری نمایید، لازم است در بازه‌های زمانی کوتاه، با مراجعه به مراکز معتبر به عیب یابی کامل خودرو خود بپردازید تا جلوی ایرادات اساسی خرابی ماشین گرفته شود. سورنا یکی از معتبرترین مراکز عیب یابی و تعمیر خودرو های لوکس در تهران است که می‌تواند همراه خوبی برای ماشین سواران باشد.