لوگو تعمیرگاه خودرو سورنا

تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو های لوکس

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزای مهم یک خودرو، گیربکس است. همانطورکه می‌دانید امروزه گیربکس خودروها در دو نوع دستی و اتوماتیک تولید می‌شوند. اکثر اتومبیل‌ها برای آنکه کارکرد بالاتر و خرابی کمتری در گیربکس داشته باشند، به گیربکس اتوماتیک مجهز می‌شوند. این نوع از گیربکس‌ها هم مانند گیربکس‌های دستی دچار خرابی می‌شوند و خواه یا ناخواه صاحبان خودرو را با چالش تعمیر گیربکس اتوماتیک (Automatic transmission repair) مواجه می کنند. در این مطلب در نظر داریم شما را با این قطعه حیاتی، عیوب آن و کلینیک معتبر برای برطرف سازی مشکلات فنی این قطعه آشنا کنیم.

تعمیر گیربکس اتوماتیک چگونه است؟

برای آنکه این جزء مهم خودرو دچار اشکال نگردد لازم است به نکات مهمی توجه شود. بهتر است بدانید که تعمیر گیربکس اتوماتیک ازجمله کارهای تخصصی محسوب می‌شود که هر تعمیرکاری قادر به انجام آن نیست. چنانچه تعمیر این نوع از گیربکس را به افراد غیرمتخصص واگذار کنید آنگاه احتمال آنکه به خودرو شما آسیب جدی وارد شود، بسیار زیاد است.

آشنایی با سیستم گیربکس اتوماتیک

عملکرد سیستم گیربکس اتوماتیک به اینگونه است که نیرو را از موتور دریافت می‌کند و به دیفرانسیل و چرخ‌ها منتقل می‌نماید. مبدل گشتاور، کامپیوتر مرکزی یا ECU، کلاچ گیربکس اتوماتیک و چرخ‌دنده‌های گیربکس از اجزای اصلی گیربکس اتوماتیک محسوب می‌شوند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

چه زمانی نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک می‌شود؟

شما می‌توانید از طریق برخی از نشانه‌ها از خرابی گیربکس اتوماتیک مطلع شوید. توصیه می‌شود با آگاهی از این نشانه‌ها از مشکل گیربکس خود آشنا شده تا بتوانید در اسرع وقت به تعمیر آن اقدام نمایید. مهم‌ترین نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

an automatic gearbox

آیا در صورت خرابی گیربکس اتوماتیک باید تعویض شود؟​

به یاد داشته باشید که تعویض گیربکس اتوماتیک در مقایسه با تعمیر آن از هزینه بسیار بیشتری برخوردار است. چنانچه با آگاهی داشتن از نشانه‌های خرابی گیربکس بتوانید به وجود مشکل در گیربکس اتوماتیک خودرو خود پی ببرید، آنگاه می‌توانید به سرعت آن را تعمیر نمایید بدون آنکه لزومی به تعویض آن باشد.

انواع گیربکس اتوماتیک​

گیربکس اتوماتیک در انواع گوناگونی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها در خودروهای مختلفی به کار برده می‌شوند. در ادامه این بخش می‌توانید با انواع گیربکس اتوماتیک آشنا شوید.

گیربکس نیمه اتوماتیک

یکی از انواع گیربکس‌های اتوماتیک، گیربکس‌های نیمه اتوماتیک هستند که در بین مردم با نام گیربکس DCT شناخته می‌شوند. این نوع از گیربکس‌های اتوماتیک در ساختار خود دارای ویژگی‌های هر دو نوع گیربکس اتوماتیک و دستی می‌باشد.

گیربکس اتوماتیک دبل کلاچ

این نوع از گیربکس‌های اتوماتیک با دو کلاچ کار می‌کنند و هرکدام از کلاچ‌ها به دنده‌های زوج و فرد متصل شده‌اند. عملکرد این نوع از گیربکس‌ها را می‌توان معادل با ترکیب دو گیربکس دستی نیز دانست.

گیربکس اتوماتیک سی وی تی

این نوع از گیربکس‌های اتوماتیک باعث انتقال قدرت پیوسته در خودرو می‌گردد. پولی ورودی، پولی خروجی و تسمه مخصوص از اجزای اصلی سیستم انتقال قدرت گیربکس اتوماتیک سی وی تی می‌باشند. به دلیل وجود نسبت دور بی‌نهایت در این نوع از گیربکس‌های اتوماتیک می‌توان شاهد از بین رفتن شوک در تغییر دورهای ناگهانی بود.

گیربکس اتوماتیک تعویض مستقیم

گیربکس اتوماتیک تعویض مستقیم یا DSG عملکردی شبیه به گیربکس اتوماتیک دو کلاچه دارد. تعویض دنده‌ها در این نوع گیربکس سریعتر و نرم‌تر بوده و مصرف سوخت آن نسبت به گیربکس‌های دستی بهینه‌ می‌باشد.

گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک

در گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک، این قابلیت برای راننده فراهم شده است تا بتواند دنده‌ها را به‌طور دستی تعویض نماید. اگرچه عملکرد این نوع از گیربکس‌های اتوماتیک شباهت زیادی به گیربکس‌های دستی دارد اما رانندگان نمی‌توانند در دورهای بالا اقدام به تعویض دنده نمایند بلکه این کار توسط سیستم کامپیوتری موجود در خودرو انجام می‌شود.

تفاوت گیربکس اتوماتیک و دستی چیست؟

تفاوت گیربکس دستی و اتوماتیک را می‌توان در موارد زیر دانست:

عدم تعمیر گیربکس اتوماتیک باعث بروز چه مشکلاتی در خودرو می‌شود؟​

همان‌طور که قبلا هم گفتیم، با آگاهی داشتن از نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک می‌توان به سرعت به حل مشکل آن اقدام کرد. گاهی اوقات با سفت کردن یک پیچ می‌توان مشکل گیربکس را حل نمود. چنانچه گیربکس به موقع تعمیر نگردد آنگاه مخارج بسیار بیشتری به فرد صاحب خودرو تحمیل خواهد شد.

automatic gearbox

تعمیر گیربکس اتوماتیک بنز​

گیربکس‌هایی که توسط شرکت آلمانی بنز ساخته می‌شوند از بهترین و باکیفیت‌ترین گیربکس‌های تولیدی در جهان هستند. اگرچه این نوع از گیربکس‌ها بسیار باکیفیت هستند اما با این حال احتمال خرابی در آن‌ها حتی برای درصد ناچیزی نیز وجود دارد. نوع گیربکس‌ اتوماتیک به کار رفته در خودروهای بنز از نوع تیپ ترونیک است. با توجه به نوع خرابی گیربکس، مدت زمان تعمیر آن متغیر خواهد بود و با توجه به آنکه بنز یک خودروی وارداتی است لذا هزینه تعمیر گیربکس آن قابل توجه خواهد بود.

تعمیر گیربکس اتوماتیک بی ام و​

گیربکس اتوماتیک مورد استفاده در خودروهای بی ام و از انواع دو کلاچه، DSG  و تیپ ترونیک می‌باشد. مدت زمان تعمیر گیربکس اتوماتیک بی ام و به نوع خرابی گیربکس وابسته است. هرچقدر خرابی کمتر باشد مدت زمان تعمیر آن نیز کمتر خواهد بود. هزینه تعمیر گیربکس اتومات خودرو بی ام و متغیر است و به علت وارداتی بودن قطعات آن، نمی‌توان مقدار مشخصی تعیین کرد.

شکستگی قطعات گیربکس، قفل شدن چرخ دنده، نشت روغن و لغزش گیربکس ازجمله مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک بی ام و هستند.

bmw
تعمیر خودرو

تعمیر گیربکس اتوماتیک پورشه

نوع گیربکس اتوماتیک پورشه از نوع DSG  است. تعمیر این نوع از گیربکس‌های اتوماتیک به حداقل سه روز زمان احتیاج دارند و هزینه تعمیر آن پس از بررسی دقیق خرابی تعیین خواهد شد. خودروهای پورشه دارای سنسورهای اعلام تعمیر گیربکس هستند که با کمک آن‌ها می‌توان به وجود خرابی در گیربکس پی برد. گیربکس اتوماتیک پورشه مانند سایر خودروها بایستی به صورت دوره‌ای تعمیر شوند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک ولوو​

گیربکس اتوماتیک ولوو از نوع تیپ ترونیک بوده و احتمال به‌وجود آمدن خرابی در گیربکس این خودرو مانند خودروهای دیگر وجود دارد. به دلیل تحریم بودن ایران و بالا بودن نرخ دلار هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک ولوو در مقایسه با دیگر کشورها بالا است.

توصیه می‌شود در صورت بروز هرگونه از نشانه‌های خرابی گیربکس و اعلام سنسور خرابی گیربکس سریعا به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه نمایید. بهتر است بدانید که تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی ولوو به مهارت و تخصص بیشتری احتیاج دارد. مشکلات رایج گیربکس خودروهای ولوو نشت روغن گیربکس، لغرش گیربکس، جا نخوردن دنده و… می‌باشد.

تعمیر volvo

تعمیر گیربکس اتوماتیک با سورنا

در این مطلب به بررسی تعمیر گیربکس اتوماتیک و انواع آن پرداخته شد. در پایان امیدواریم که مطالعه این مطلب برایتان مفید بوده باشد. گفتنی است برای برخورداری از خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران می توانید روی دانش فنی کارشناسان تیم سورنا که متخصص تعمیرات خودرو لوکس است حساب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.