لوگو تعمیرگاه خودرو سورنا

تفاوت باد لاستیک ها در زمستان و تابستان چیست؟

تفاوت باد لاستیک ها در زمستان و تابستان چیست؟
تفاوت باد لاستیک ها در زمستان و تابستان چیست؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

اگر شما هم مالک یا راننده خودرو هستید به خوبی می‌دانید که باید در فواصل معین و مشخصی باد لاستیک‌های خودرو را بررسی و تنظیم کنید. در این زمان است که برای شما این سؤال پیش می‌آید که تفاوت باد لاستیک ها در زمستان و تابستان (The Difference between car tire inflation in winter and summer) چیست؟ آیا اندازه فشار باد لاستیک و دمای هوا با هم مرتبط هستند؟ برای اندازه‌گیری نسبت دمای هوا به فشار باد لاستیک‌ها، باید بدانید که هر ۵ درجه تغییر در دمای هوا، در فشار باد لاستیک تغییر ایجاد می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید هوای داخل لاستیک‌ها گازی است که تحت شرایط آب‌وهوایی گوناگون، رفتاری متفاوتی از خود نشان می‌دهد. ضمن اینکه باید بدانید چک‌کردن میزان باد لاستیک در هر هفته انجام شود ، اینگونه با تفاوت باد لاستیک ها در زمستان و تابستان را به راحتی لمس مس کنید. در این مطلب از سورنا می‌خواهیم تمام جزئیات مربوط به تنظیم باد لاستیک خودرو در فصول مختلف را به شما آموزش دهیم.

چرا باید باد لاستیک‌ها تنظیم کنیم؟

چرا باید باد لاستیک‌ها تنظیم کنیم؟

تنظیم باد لاستیک خودروی شما تأثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت، کیفیت سواری و همچنین سالم باقی ماندن جلوبندی خودرو دارد. چرخ‌های خودرویی که باد لاســــتیک‌هایش به خوبی تنظیم شده باشد نه تنها مطمئن‌تر و راحت‌تر می‌چرخد، می‌ایستد و یا سرعت می‌گیرد، بلکه مصرف سوخت آن نیز کمتر است. در اصل یکی از دلایل مهم لرزش فرمان ماشین همین عدم تنظیم درست باد لاستیک است. پیشنهاد می‌کنیم مطلب دلیل لرزش فرمان خودرو چیست؟ را نیز مطالعه کنید.

با وجود دلایلی که به آن اشاره کردیم ضروری است که باد لاستیک را به طور هفتگی چک کنید و در صورت نیاز به مرکز تعمیرات خودرو مراجعه کنید. البته توجه داشته باشید که تعمیرات خودرو لوکس یکی از سخت ترین نوع تعمیرات است. چراکه هرگونه اشتباه کوچکی در تعمیرات می‌تواند ضرر بسیاری ایجاد کند. تعمیرگاه خودروهای لوکس باید تمامی خدمات تعمیرات را به بهترین شکل انجام شود. بسیاری از این خودروها به تعمیرات خودرو نیاز دارند که کار هر تعمیرگاهی نیست. سپردن خودرو به یک تعمیرگاه قابل اعتماد با تعمیرکاران حرفه‌ای کار ساده‌ای نیست. زیرا عیب یابی و تعمیر خودروی شما در سریع‌ترین زمان و با بیشترین دقت انجام شود.

شرایط خودرو در زمان تنظیم باد لاستیک

برای متوجه شدن تفاوت یاد لاستیک ها در زمستان و تابستیان تنظیم باد لاستیک خودرو باید هر ۳۰ روز یک بار و یا در هر بار بنزین زدن اتومبیل در یک ماه انجام شود. همچنین اگر دمای هوا  بیش از ۱۰ درجه سانتیگراد تغییر کند نیز باید باد لاستیک‌ها را مجدداً تنظیم کرد. دقت کنید که در هنگام تنظیم باد لاستیک، خودرو برای مدت حداقل ۳ ساعت بی‌حرکت بوده یا بیشتر از ۲ کیلومتر راه نرفته باشد.

تنظیم باد اتوماتیک خودرو

ممکن است شما هم در هنگام کار با انواع پمپ تنظیم باد گیج شده باشید امروزه این مشکل با استفاده از سیستم تنظیم باد اتوماتیک حل شده است. در این سیستم کافی است تا فشار باد موردنظر خود را وارد کرده و سپس شلنگ پمپ باد را وصل کنید. ولی هنوز نمی‌دانیم که تفاوت باد لاستیک ها در زمستان و تابستان چقدر است و چه عددی را باید به عنوان فشار باد لاستیک در این سیستم وارد کنیم.

باد لاستیک در زمستان و تابستان با یکدیگر چه تفاوتی دارد؟

باد لاستیک در زمستان و تابستان با یکدیگر چه تفاوتی دارد؟
باد لاستیک در زمستان و تابستان با یکدیگر چه تفاوتی دارد؟

تفاوت باد لاستیک ها در زمستان و تابستان با توجه به تغییرات دما بسیار طبیعی به نظر می‌رسد. همان‌طور که می‌دانید هوای داخل لاستیک‌ها گاز است که در دمای بالا منبسط و در دمای پایین منقبض خواهد شد. به همین دلیل باید در فصل زمستان باد لاستیک را بیشتر کرد و در فصل تابستان میزان باد آن را کاهش داد. در قسمت‌های بعدی این مسئله را به مشروح برای شما توضیح خواهیم داد.

تنظیم باد لاستیک در زمستان

 همان‌طور که به آن اشاره شد تغییرات دمایی در شرایط مختلف آب‌وهوایی بر میزان باد لاستیک‌ها تأثیر می‌گذارد. بنابراین میزان باد لاستیک‌های خودرو در فصل زمستان با درجه آن در تابستان تفاوت دارد. مهم است که مطابق با دمای هوا، درجه تنظیم باد لاستیک‌های خود را تغییر دهید.

با کاهش دما در زمستان، هوای درون لاستیک منقبض و فشرده می‌شود به همین دلیل باید لاستیک‌ها کمی بیشتر از حد معمول باد کنید تا شکل دایروی آن حفظ شود. بر اساس استاندارد مراکز تعمیرات خودرو باید به ازای هر 5 درجه کاهش دما، باد لاستیک را 1 PSI افزایش دهید.

تنظیم باد لاستیک در تابستان

در نقطه مقابل با گرم شدن هوا، دمای هوای باد درون لاستیک نیز افزایش پیدا کرده و باعث افزایش اصطکاک جنبشی در آن می‌شود. اگر باد لاستیک خود را در تابستان به خوبی تنظیم نکنید، احتمال ترکیدن لاستیک افزایش پیدا می‌کند. بر اساس استاندارد با هر 10 درجه افزایش دما در فصل تابستان، باید فشار باد لاستیک را 1PSI بالا برد.

سخن آخر

در این مقاله از سورنا شما را با تفاوت باد لاستیک ها در زمستان و تابستان آشنا کردیم. در صورتی که باد لاستیک‌ها به درستی تنظیم نشود خطرات جبران‌ناپذیری شما را تهدید می‌کند پس این امر ضروری را به تعویق نیندازید. در صورتی که شما مالک خودرویی لوکس هستید توصیه می‌شود برای تنظیم درست باد لاستیک به تعمیرگاه خودرو­های لوکس مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می‌خوانید
مقالات مشابه