لوگو تعمیرگاه خودرو سورنا

آشنایی با امکانات خودرو های کوپه

آشنایی با امکانات خودرو های کوپه
آشنایی با امکانات خودرو های کوپه
آنچه در این مقاله می‌خوانید

خودرو های کوپه (Coupe cars) چه ویژگی هایی دارند؟ اگر فقط کمی با واژه های کاربردی در صنعت خودرو آشنایی داشته باشید، مسلما به دفعات زیادی با دو واژه «سدان» و «کوپه» رو به رو شده‌اید. سوال اینجاست که این دو کلمه دقیقا چه مفهومی دارند؟ آیا کلاس های دیگری نیز برای دسته بندی خودروها وجود دارد؟ اساسا به خودرو هایی که قسمت انتهایی سقف آن‌ها دارای شکلی خمیده باشد، کوپه گفته می‌شود. این نوع از خودروها معمولا دارای دو درب هستند و در اکثر اوقات یک صندوق کوچک نیز در ادامه آن دیده می شود.

در ادامه این مطلب قصد داریم با امکانات خودرو های کوپه بیشتر آشنا شویم، اما قبل از آن بهتر است مروری بر تفاوت های دو کلاس سدان و کوپه داشته باشیم، چرا که امروزه تشخیص این دو دسته بندی کمی سخت‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.

8 کلاس مختلف خودرو در جهان

نشریه معروف (car and driver) انواع خودرو های موجود را در 8 کلاس مختلف یعنی سدان، کوپه، کانورتیبل، هاچبک، پیکاپ، استیشن واگن، ون و شاسی بلند تقسیم بندی کرده است. خودرو های کوپه و سدان از قدیمی‌ترین فرم های بدنه در دنیای خودروها هستند. تفاوت آنها عمدتا چیزی شبیه به تفاوت موسیقی پاپ و کلاسیک بوده است، اما امروزه تشخیص آنها دیگر به این آسانی نیست!

مرز کمرنگ تفاوت سدان و کوپه در خودرو های جدید

یک سدان معمولی دارای چهار درب است. در این مدل محفظه پیشرانه، کابین سرنشینان و فضای بار آن کاملا از یکدیگر جدا هستند و به همین دلیل اصطلاحا به آن طراحی سه جعبه‌ای گفته می‌شود. نکته اینجاست که امروزه در صنعت خودروسازی، برخی مدل های کوپه‌ای که صندلی عقبی دارند را نیز سدان می‌نامند.

خودرو های کوپه دارای دو درب و یک سقف ثابت هستند. این مدل‌ها تعداد زیادی از خودرو های اسپرت را تشکیل می‌دهند. با اینکه این تفاوت‌ها بسیار روشن بنظر می‌رسد، امروزه خودروسازان در تلاش هستند تا مرز های مشخص از این دو مدل را از بین ببرند!

به عنوان مثال در گذشته خط سقف خمیده در عقب، صرفا در خودرو های کوپه دیده می‌شد اما امروزه این استایل در خودرو های شاسی بلند و سدان های چهار درب نیز قابل مشاهده است. جالب است که بدانید این خودروها به همراه یک تضاد عجیب از نظر واژه‌ای، با نام کلاس کوپه های چهار درب طبقه بندی می‌شوند!

آشنایی بهتر با خودرو های کوپه

آشنایی بهتر با خودرو های کوپه

بسیاری از مردم عادی با شنیدن نام خودروی کوپه بلافاصله خودرویی را با لاستیک های بزرگ، بدنه های عجیب و توانایی های خاص و فانتزی تصور می‌کنند.

این ویژگی‌ها در گذشته جزء امکانات رایج خودرو های کوپه محسوب می‌شده، اما همانطور که گفتیم امروزه این مدل خودرو به تغییرات زیادی دچار شده است.

برخی از خودرو های منتخب کوپه 4 سیلندری

در ادامه قصد داریم با ویژگی‌ها و امکانات دو مدل از منتخب خودرو های کوپه 4 سیلندر و همچنین یک مدل از محبوب‌ترین خودرو های کوپه در دوران کلاسیک آشنا شویم.

آلفا رومئو 4C

این مدل نسبت به جثه نه چندان سنگینی که دارد با پیشرانه 1.7 لیتری، خروجی 237 اسب‌بخاری و 349 نیوتون‌متری عملکرد خوبی را از خود نشان داده است. این مدل به همراه دیفرانسیل عقب و هندلینگ razor-sharp خاطره یک سواری لذت‌بخش را برای راننده خود خلق می‌کند.

ب‌ ام ‌و i228

بی‌ام‌و 228i با پیشرانه های قابل قبول و تعادل بسیار عالی در شاسی، یک خودروی کوپه درجه یک محسوب می‌شود. این کوپه 4 سیلندر با توان 245 اسب‌بخار و گشتاوری به میزان 350 نیوتن‌متر، به عنوان یک کوپه سرکش و قدرتمند به شمار می‌رود.

کوپه فولکس واگن بیتل یک ستاره کلاسیک!

کوپه فولکس واگن بیتل یک ستاره کلاسیک!

اگر بخواهیم نگاهی بر مشهورترین خودرو های کوپه در تاریخ داشته باشیم نمی‌توانیم به این راحتی از فولکس واگن بیتل بگذریم. جالب است که بدانید این مدل در جهان با نام سوسک و در ایران با نام فولکس قورباغه‌ای شهرت داشت! کوپه فولکس واگن بیتل محبوب دل جوانان دهه 1940 تا 1970 میلادی بود.

شاید باورش سخت باشد اما ایده تولید این خودرو توسط «آدولف هیتلر» مطرح شد و فردیناند پورشه نیز مسئولیت طراحی و توسعه این خودروی اقتصادی و مردمی را بر عهده گرفت. همچنین نسخه دوم این خودرو، در سال های 1998 تا 2011 با نام فولکس واگن نیو بیتل به تولید رسید.

جمع بندی

امروزه می‌توان در کلاس خودرو های کوپه حتی سدان کوپه یا شاسی بلند کوپه را نیز قرار داد، به همین دلیل تشخیص این کلاس‌ها ‌کمی دشوار شده است. همچنین در این مطلب با امکانات خودرو های کوپه آشنا شدیم و چند مدل از کوپه های محبوب را با هم بررسی کردیم. «سورنا تعمیرگاه خودروهای لوکس در غرب تهران، با ارائه خدماتی نظیر نصب آپشن خودرو، سرویس دوره‌ای، تعمیر جلوبندی و… همه روزه آماده به خدمت‌رسانی می‌باشد.»

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می‌خوانید
مقالات مشابه