لوگو تعمیرگاه خودرو سورنا

سرامیک بدنه خودرو چیست و چگونه انجام می شود؟

سرامیک بدنه خودرو چیست و چگونه انجام می شود؟
سرامیک بدنه خودرو چیست و چگونه انجام می شود؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرامیک بدنه خودرو (Car body ceramics) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ محصولات جدید دیگری نیز وارد بازار گردیده است که علاوه برداشتن خصوصیات کاورها دارای تکنولوژی نانو بوده و از چسبیدن و آسیب رساندن انواع آلودگی ها مانند گرد و غبار، شیره درختان، فضولات پرندگان، آلاینده های محیطی و … برروی بدنه خودرو جلوگیری می نماید. این پوششها حتی در ایام بارانی سال نیز مانع ایجاد لک و نشستن گل و لای بر روی بدنه خودرو می شوند. در زمینه محافظت از بدنه هر روزه محصولات جدیدی به بازار عرضه می گردد.

این محصولات علاوه بر تاثیرگذاری فراوان بر روی ظاهر خودرو، باعث جلوگیری از خط وخش های آزار دهنده بر روی بدنه خودرو خواهند شد و از آن دربرابر انواع آلودگیهای محیطی محافظت می نماید. سرامیک بدنه خودرو یکی از کارهایی است که این روزها افراد زیادی آن را انجام می دهند. اما سرامیک کردن به چه شکل انجام می شود، آیا هزینه های آن به قدری می باشد که بخواهیم برای هر نوع خودرویی از این کار استفاده کنیم و در نهایت باید بدانیم که سرامیک کردن بدنه ماشین چه ویژگی ها و مزیت هایی را می تواند با خودش به همراه داشته باشد که لازم می دانیم در مورد آن ها به طور کامل صحبت کنیم.

سرامیک بدنه خودرو چیست؟

سرامیک بدنه خودرو چیست؟

سرامیک در واقع به یک لایه از مواد نانو گفته می شود که با نام گلس کوتینگ نیز شناخته می شود. این نوع از پوشش در حقیقت نوعی پلیمر مایع است که بر روی بدنه خودرو ریخته شده و زمانی که با رنگ ماشین ترکیب می گردد، می تواند یک لایه محافظتی را بر روی خودرو به وجود بیاورد. این لایه محافظتی که به اسم لایه هیدروفوبیک نیز شناخته می شود، بر روی قسمت بیرونی رنگ بدنه قرار می گیرد و سبب می شود تا بدنه خارجی خودرو حالت آبگریزی پیدا کند.

مسلما داشتن خاصیت آبگریزی هم می تواند به زیبایی خودرو در روزهای بارانی و هنگام حرکت در گل و لای کمک می کند و هم می تواند بدنه ماشین را از هرگونه گرد و غباری دور کرده و ظاهری شفاف و براق را به ماشین بدهد.

مزیت های سرامیک بدنه خودرو

سرامیک کردن بدنه خودرو می تواند مزیت ها و نکات مثبت زیادی داشته باشد. اگر اولین بار است که قصد دارید بدنه خودرو خود را سرامیک کنید، بهتر است به این نکات توجه نشان داده و سپس تصمیم قطعی و نهایی خود را در مورد سرامیک کردن یا نکردن بدنه خودرو خود بگیرید.

آبگریزی

همان طور که پیشتر نیز گفته شد، استفاده کردن از سرامیک و مواد نانو بر روی بدنه خودرو سبب می شود تا خودروی مورد نظر خاصیت آبگریزی به خود بگیرد و زمانی که آب، گل و لای، قطرات باران و… بر روی ماشین فرود می آید، این قطرات جذب ماشین نشده و به راحتی از روی بدنه خودرو سر خورده و به زمین بیفتند.

افزایش براقیت خودرو

سرامیک کردن ماشین می تواند حتی بدنه خودروی شما را براق تر نیز نشان دهد. این براقیت سبب می شود که هم نور خورشید کمتر به داخل ماشین جذب شده و ماشین در فصل تابستان کمتر گرم شود و هم سبب می شود تا زیبایی خودرو بیشتر شود.

رفع عیوب جزئی

مزیت سوم  استفاده کردن از سرامیک بدنه می تواند مربوط به آن باشد که رنگ پریدگی ها و خط و خش هایی که بر روی بدنه ماشین افتاده است نیز با سرامیک کردن از بین می رود. زمانی که سرامیک انجام می دهید، در حقیقت رنگ ماشین با مواد نانو ترکیب شده و قسمت های دارای رنگ پریدگی و خط و خش نیز مجددا به حالت اول برمی گردند.

انواع سرامیک بدنه خودرو

انواع سرامیک بدنه خودرو

در صورتی که تصمیم گرفته اید تا سرامیک بدنه خودرو را انجام دهید، باید اولا به یک اپراتور متخصص در این زمینه مراجعه کنید و سپس بدانید که کدام نوع از سرامیک را می خواهید انجام دهید. سرامیک ها انواع مختلفی دارند که در این قسمت به آن ها اشاره خواهیم کرد.

سرامیک نانو پلیمری

اولین مدل با نام سرامیک نانو پلیمری شناخته می شود. این نوع از سرامیک ها و مواد نانو می توانند ارتباط های بین مولکولی بسیار قوی با رنگ بدنه خودرو ایجاد کنند و کاملا آن را پوشش دهند. در واقع این نوع از سرامیک ها جزئی از بدنه خودرو می شوند و به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارند، برداشتن و جداسازی آن ها کاری تقریبا غیر ممکن است.

سرامیک کوارتزی

مدل بعدی با نام سرامیک بدنه کوارتزی شناخته می شود که در کنار نصب آپشن خودرو بسیار مهم است. آپشن‎ها به قابلیت‎هایی گفته می‎شود که باعث افزایش زیبایی ظاهری، ایمنی بیشتر و همچنین افزایش امکانات خودرو و در نتیجه تقویت آن می‌شود. در خودروهای مختلف با توجه به نوع آپشن‌های نصب شده بر روی آنها در کارخانه این امکان وجود دارد که آپشن‌های دیگری نیز اضافه شود.

این نوع از سرامیک ها در حال حاضر استفاده زیادی می شوند و می توانند در برابر خط و خش نیز بسیار مقاوم باشند. از جمله دیگر مزیت هایی که این نوع از سرامیک ها دارند آن است که از شفافیت و ماندگاری بسیاری بالایی برخوردار می باشند و می توانید برای مدت طولانی خودرو خود را براق و شفاف نگه دارید.

سرامیک نانو هیبریدی

مورد بعدی با نام سرامیک های نانو هیبریدی شناخته می شود. هیبریدی ها معمولا از ترکیب کردن پوشش های نانو سرامیک پلیمری و سرامیک های کوارتزی شناخته می شوند. هیبریدی ها به طور کلی جزو بهترین کاورهای بدنه خودرو هستند و می توانند هم مقاومت و هم براقیت هر دو نوع سرامیک قبلی را داشته باشند.

جمع بندی

سرامیک بدنه خودرو یکی از کارهایی است که باید به طور حتم زیر نظر متخصص انجام شود. در صورتی که این کار به درستی انجام نشود، برخی از قسمت های ماشین براق شده و برخی دیگر کدر و مات باقی می مانند. این کار هم زیبایی خودرو را از بین می برد و هم میزان مقاومت و آبگریزی خودرو را پایین می آورد. معمولا در تعمیرگاه خودروهای لوکس می توانید کار سرامیک بدنه خودرو را در کنار نصب آپشن خودرو در هر مدل دیگری، انجام دهید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می‌خوانید
مقالات مشابه