لوگو تعمیرگاه خودرو سورنا

مات کردن رنگ بدنه خودرو چگونه امکان پذیر است؟

مات کردن رنگ بدنه خودرو چگونه امکان پذیر است؟
مات کردن رنگ بدنه خودرو چگونه امکان پذیر است؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

مات کردن رنگ بدنه خودرو (Matting the color of the car body) امروزه یکی از کارهایی است که جذابیت زیادی دارد و همین موضوع سبب شده است تا افراد زیادی به سراغ این کار بروند. تعداد ماشین هایی که براق هستند و نور خورشید را به خوبی منعکس می کنند، امروزه بسیار زیاد شده است. مسلما این موضوع کاملا طبیعی است که خودروهایی با رنگ بدنه مات، بتوانند بهتر در معرض دید قرار بگیرند.

بطور خلاصه و کلی یکی از روش‌های مات کردن بدنه رنگ بدنه خودرو، استفاده از کاور‌های تخصصی مات به عنوان یک لایه پوششی برای بدنه خودرو‌ها است. کاور کردن خودرو‌ها، یکی از بهترین روش‌ها برای حفاظت از رنگ اصلی بدنه در برابر آلودگی‌ها و آسیب‌های سطحی مانند خط و خراش‌ها است. اما این کار در کنار مزایا، معایبی هم در پی دارد که بهتر است با آنها آشنا شوید.  در ادامه در خصوص مواردی که مربوط به مات کردن رنگ بدنه خودرو می شوند، اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار داده ایم.

مزیت های مات کردن رنگ بدنه خودرو

مزیت های مات کردن رنگ بدنه خودرو

مات کردن رنگ بدنه خودرو می تواند مزیت های زیادی داشته باشد، برخی از افراد گمان می کنند که این کار صرفا زیبایی خاصی دارد، اما باید گفت که علاوه بر زیبایی موارد دیگری نیز وجود دارند که باعث انجام این کار می شوند.

جذب گرمای کمتر

خودروهایی که دارای بدنه ای با رنگ مات هستند، می توانند گرمای کمتری را به خود جذب کنند. این کار سبب می شود تا داخل ماشین در فصل گرما کمتر گرم شود و مسلما انجام این کار برای خودروهایی که در جنوب کشور هستند می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

هر قدر میزان گرمای جذب شده به داخل خودرو کمتر باشد، مسلما کولر ماشین نیز کمتر کار خواهد کرد. این کار در نهایت می تواند مصرف سوخت خودرو را تا 15 درصد کمتر کند.

حفاظت از بدنه خودرو

زمانی که رنگ بدنه خودرو مات می شود، در حقیقت یک لایه مقاوم نیز بر روی آن قرار می گیرد که می تواند علاوه بر زیباتر کردن بدنه خودرو، سبب بالا بردن مقاومت آن نیز شود. به همین جهت است که مات کردن خودروها می تواند اهمیت داشته باشد.

حفاظت از رنگ بدنه خودرو

مات کردن رنگ بدنه خودرو می تواند یک لایه حفاظتی را بر روی بدنه خودرو به وجود بیاورد که سبب حفاظت از رنگ اصلی بدنه خودرو می شود. این نوع از کاورها می توانند هم بدنه خودرو را در مقابل خط و خش و هم در خصوص خاک و ذرات گرد و غبار محافظت کنند.

نحوه مات کردن رنگ بدنه خودرو

برای مات کردن رنگ بدنه خودرو باید بدانید که از طریق چه روشی امکان انجام این کار وجود دارد. زمانی که نحوه انجام مات کردن رنگ بدنه را بدانید، احتمالا بهتر نیز می توانید مرکزی که این کار را انجام می دهد انتخاب کنید و کار مات کردن خودرو خود را به آن ها بسپارید. معمولا برای مات کردن بدنه خودرو می توان از دو روش استفاده کردن از کاور و استفاده کردن از رنگ ها بهره برد. هر دو روش را به صورت کلی در ادامه توضیح خواهیم داد.

استفاده از کاور برای مات کردن

استفاده از کاور برای مات کردن

اولین روش مربوط به استفاده کردن از کاورها و پوشش های مخصوص برای مات کردن رنگ بدنه خودرو است. این نوع از کاورها همچون یک پوشش نایلونی که دارای چسب مخصوصی هستند بر روی تمامی قسمت های بدنه خودرو چسبانده می شوند و به این ترتیب بدنه خودرو به حالت مات در می آید.

این برچسب ها را می توانید بعدا از بدنه خودرو جدا کنید اما اگر چسب استفاده شده برای آن ها بسیار قوی باشد، امکان این موضوع وجود دارد که رنگ های بدنه در قسمت هایی دچار مشکل شود.

استفاده از رنگ برای مات کردن

در روش دوم از رنگ ها برای مات کردن بدنه خودرو استفاده می شود. نکته مهم در خصوص استفاده کردن از رنگ این است که دیگر نمی توانید رنگ خودرو را مثل روز اول براق کنید و در واقع رنگ بدنه به طور کامل مات خواهد شد.

در مورد اول معمولا از پوشش های مات مایع برای این کار استفاده می شود که شامل کلیر مات و فیکساتیو (تثبیت کننده) مخصوص می شود. در روش دوم نیز به طور کلی می توانید رنگ دیگری را برای خودرو خود در نظر بگیرید که از جمله رنگ های مات است. البته برای این کار حتما در نظر داشته باشید که تغییر رنگ را باید به مراجع قضایی مربوطه اطلاع دهید. برای نصب آپشن خودرو توجه به این نکات ذکر شده ضروری است. نصب آپشن خودرو از مواردی است که علاوه بر زیبایی به قدرت و قابلیت های خودرو نیز اضافه می کند. 

جمع بندی

مات کردن رنگ بدنه خودرو یکی از موارد بسیار مهمی است که بسیاری از افراد بدون اطلاع از مزیت های آن و صرفا برای زیبایی هرچه بیشتر خودرو خود، آن را انجام می دهند. این کار می تواند دمای داخل خودرو را کم کند، میزان مصرف سوخت را پایین بیاورد و همچنین می تواند از رنگ بدنه خودرو به خوبی محافظت کند. در تعمیرگاه خودروهای لوکس که معمولا کار نصب آپشن خودرو را انجام می دهند، به سادگی می توانید کار مات کردن رنگ بدنه را انجام دهید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله می‌خوانید
مقالات مشابه